Educare.it - Rivista open access sui temi dell'educazione - Anno XXIV, n. 5 - Maggio 2024

Specific Learning Disabilities (SLD) and the family. When the family is in a crisis

Nella letteratura scientifica vi è abbondanza di ricerche sui disturbi specifici dell'apprendimento e l'impatto che hanno sulle famiglie, così come sono nutriti gli studi che indagano le ripercussioni sui bambini delle crisi tra genitori. Mancano, invece, ricerche che mettano in correlazione difficoltà di apprendimento e crisi familiari, che chiariscano cioè quali siano i riflessi di conflitti coniugali, separazioni e divorzi sulle difficoltà scolastiche dei figli. Questo articolo, pur nella sua brevità, si propone un'esplorazione di tale ambito di indagine.bes

Abstract

This article analyses the correlation between certain problems that are generally dealt with separately: in fact, there is no lack of studies concerning specific learning disabilities and difficulties families encounter when dealing with these situations, nor of studies concerning the family crisis and the inevitable repercussions of these crises on children. What is missing in scientific literature are studies that correlate learning disabilities and family crises (marital conflict, separation, divorce, etc.). Actually, studies that explore the quantitative incidence (in percentage terms) of the "family crisis" phenomenon on pupils/students with learning disorders or, academic difficulties, in general, are rare. This article, although brief, is breaking new ground in an attempt to explore the issues on the subject.

Tagged under: #separazioni, #DSA, #bes,